Een lachende Jezus

“En Jezus lachte…” Welke bijbelvaste PGN’er weet waar die woorden staan in het Nieuwe Testament?

Juist. Nergens. Of zoals een vriend in het tijdperk vóór internet ooit somber zei: ‘Ik spaar plaatjes van een lachende Jezus. Ik heb er al nul…’ Inmiddels ligt dat anders: google voor de grap (!) eens op ‘laughing Jesus’ en kijk dan bij de afbeeldingen. Je wordt er vanzelf vrolijk van. En dat kunnen we wel gebruiken. Want het christendom, in ieder geval de protestantse variant, lijkt niet echt aan humor en vrolijkheid te doen.

Toen ik nog twijfelde of ik theologie zou studeren klaagde ik op een dag tegen mijn vader die predikant was: ‘Maar de bijbel is zo’n serieus boek. Nergens eens een goeie mop of een klaterende lach.’  ‘Tja…’, zei mijn vader, die altijd boordevol fijnzinnige grapjes zat en oprecht van het leven genoot, ‘misschien zijn de thema’s daar iets te groot voor.’

Ja, dat klopt. De thema’s die in de bijbel zoal de revue passeren hebben dikwijls fikse afmetingen: Geloof, Dood, Liefde, Hoop, Afgunst, Moord, Geduld, Schuld… het is allemaal niet niets. Maar dat wil niet zeggen dat er tussen de regels door geen plezier te beleven valt. Geen dijenkletsers misschien, maar wel vaak subtiele wendingen die een glimlach op je gezicht kunnen toveren. Of een naam die zo veelzeggend is, dat het grappig wordt (Jacob – hielelichter). Daarnaast wemelt het in het Oude Testament van de Hebreeuwse woordspelingen.

‘Een lach kun je niet zelf organiseren’, zegt Jean-Jacques Suurmond in het pinksternummer 2011 van oecumenisch maandblad Open Deur. ‘We kunnen niet plannen dat we dinsdagmiddag om kwart over twee gaan lachen. We hebben daar geen greep op; het is genade.’

Het is niet voor niets dat de woorden ‘genade’ en ‘gein’ dezelfde oorsprong hebben. Een lach overvalt en verrast je. Je wordt bevrijd door iets waarvoor je geen woorden hebt. Even wordt je ‘verstandige’ zelf overstegen. Het gaat niet om het denkbare, maar om het absurde, dat wat je niet al had bedacht.

Zo bezien is Pasen de grootste grap aller tijden: de volkomen onverwachte overwinning van Jezus op de dood. Wie het laatst lacht (ten derde dage…), lacht het best. Om die reden vertellen christenen in het oosten elkaar op paasmorgen een mop of grap: de zogenaamde ‘risus paschalis’, ofwel: de lach van pasen. Een oude, liturgische traditie die wij in De Regenboog overgenomen hebben. Zo eindigen we elk jaar opnieuw de paasdienst letterlijk lachend…

‘Humor’ zegt Suurmond, ‘is daarom een aspect van een levend geloof. Echte humor is nooit oppervlakkig, vlucht niet voor de pijn van het bestaan maar ziet die juist onder ogen en overstijgt die in een verrassende, creatieve wending. Dat is de humor van God in Christus, die niet als een halfgod boven alle pijn verheven blijft, maar de diepten van het lijden kent en in de opstanding een verrassende uitkomst geeft.’

“En Jezus lachte…” Dus toch. Wij kunnen dat ook. Als we onze behoefte om greep te houden op ons leven los durven te laten om God zijn werk te laten doen. Anders gezegd: Letting go, letting God… Want dat is de humor van bevrijd, christelijk leven.

5 gedachten over “Een lachende Jezus

  1. In het verlengde van wat hier allemaal geschreven staat mag “bakske met stro” simpelweg niet ontbreken op kerstavond in de Regenboog!

  2. Wees gegroet, Christien, vol van geinade;

    Op een dag vertellen drie pastoors (dominees mag ook) elkaar hoe ze het collectegeld verdelen tussen zichzelf en God.
    De eerste zegt: “Ik teken met een krijtje een cirkel op de grond en gooi dan het geld in de lucht. Wat dan binnen de cirkel valt is voor mezelf en de rest is voor God”.
    De tweede zegt: “Ik teken gewoon een streep op de grond en gooi dan het geld in de lucht. Wat aan de ene kant van de streep valt is voor mezelf en de rest is voor God”.
    Zegt de derde: “Ik gooi alleen maar simpelweg het geld in de lucht. Wat terugvalt op de grond is voor mezelf en de rest mag God houden”.

    Zalig Sinterpaaskerst en nieuw!

    Bert

  3. Toen Jezus bij zijn wederkomst op aarde in Rome kwam, werd hij op last van de paus op de leugendetector aangesloten om te controleren of hij wel de enige echte Messias en Zoon van God was. De leugendetector bekende alles… 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s